
Toyota færdiggør første fase af fremtidsby
Pressemeddelelse fra Toyota Danmark 5. maj 2025
For fem år siden offentliggjorde Toyota, at man vil bygge fremtidens by, Woven City, for foden af det berømte bjerg, Mount Fuji, i Japan. Den verdensberømte danske arkitekt, Bjarke Ingels, skulle stå for det storstilede projekt. Nu har Toyota færdiggjort første fase af fremtidsbyen, der fungerer som et levende laboratorium og drives med forureningsfri brintteknologi, solceller, robotteknologi, kunstig intelligens og forskellige former for selvkørende mobilitetsprodukter.
Toyota er i fuld gang med at transformere sig fra bilproducent til mobilitetskoncern. Som led i den transformation offentliggjorde den japanske gigant for fem år siden visionen om at bygge fremtidens by ved foden af det berømte japanske bjerg, Mount Fuji.
Woven City, som byen er navngivet, er designet af den succesrige danske arkitekt, Bjarke Ingels, og skal fungere som et levende laboratorie for mobilitet. Toyota har netop færdiggjort første fase af den innovative fremtidsby.
"Et projekt af denne skala og størrelse vil være vores mest ambitiøse til dato," lød det fra Bjarke Ingels, da projektet blev præsenteret for første gang for fem år siden.
Bjarke Ingels Group, som den danske arkitekts succesrige virksomhed hedder, har gennem årene ellers stået i spidsen for et utal af både ikoniske og berømte byggerier over hele verden lige fra 8tallet i Ørestaden i København og Pandahuset i Zoo over den pyramideformede skyskraber VIA 57 WEST på Manhattan i New York og Googles hovedkontor i London til den flydende by, Oceanix City. Udtalelsen fra Bjarke Ingels sætter projektet i Japan i perspektiv.
90 fodboldbaner
Første spadestik til de første bygninger i den nye fremtidsby, Woven City, blev taget i 2021, og tre år senere stod de allerførste bygninger i første fase færdige. Fremtidens by vil fuldt udbygget dække et areal på 71 hektarer eller ca. 710.000 m2 svarende til knap 90 fodboldbaner.
Den første fase af byen, som altså netop er afsluttet, dækker et areal på ca. 50.000 m2. Der er således stadig et godt stykke vej, inden hele byen er færdigbygget. Når det sker, vil Woven City huse op til 2.000 indbyggere og forskere, der alle skal leve og bo i et miljø bestående af bygninger, der er opført på bæredygtig vis primært i CO2-neutralt træ, og som kombinerer traditionelt japansk snedkeri med moderne robotproduktionsmetoder.
Indbyggere og forskere i det levende laboratorie kommer til at fungere som en slags forsøgspersoner og bidrage med værdifuld viden til udviklingen af selvkørende teknologier, robotteknologier, personlige mobilitetsteknologier, smart homes og kunstig intelligens i et virkeligt og naturtro samfund og miljø.
"For mig handler Woven City helt grundlæggende om samarbejde og om muligheden for at væve forskellige holdninger, evner og muligheder sammen for at skabe noget nyt til fremtiden. En fremtid, hvor vi håber på ikke kun at flytte mennesker men også menneskers hjerter," siger Akio Toyoda, tidligere adm. direktør og nuværende bestyrelsesformand for Toyota Motor Corporation.
Udvikler produkter og tjenester
Intentionen fra Toyotas side er, at Woven City skal være et sted, hvor forskere og vævere, som de kommende indbyggere og besøgende kaldes, i fællesskab udvikler tjenester, produkter og teknologier. Væverne (indbyggere og besøgende) vil forskellige steder kunne benytte og opleve de produkter, forskerne har udviklet, heriblandt på det såkaldte Kakezan Invention Hub, på underjordiske veje og på en central plads i byen.
"Vi tror på, at vi ved at kombinere Toyotas styrker med dem fra forskellige brancher vil være i stand til at skabe ny værdi, nye produkter og nye tjenester, som vi ellers aldrig ville kunne opnå på egen hånd," forklarer Akio Toyoda.
På Kakezan Invention Hub vil produkter skabt i fællesskab af forskellige virksomheder eller personer i byen og Toyota blive vist frem, og væverne vil kunne se de faktiske produkter og udveksle holdninger. Produkterne vil ikke være færdige produkter, men snarere hypotetiske eller prototypeprodukter, hvilket vil give forskerne mulighed for at accelerere deres udvikling ved at modtage øjeblikkelig og løbende feedback fra væverne.
I Woven City består bymiljøet over jorden af tre typer veje. Veje udelukkende til fodgængere, veje hvor fodgængere og personlig mobilitet sameksisterer, og veje dedikeret til selvkørende mobilitet. Derudover vil en fjerde type vej, "logistikgaden", løbe under jorden. Takket være de underjordiske veje kan test af logistik med automatiseret levering udføres uanset vejr og andre forhold.
Digitalisering af den virkelige verden
Toyota vil i fremtidsbyen benytte digital twin-teknologi, der er en af Woven Citys måder at udforske og designe fremtidens logistikservices på. En digital twin reproducerer digitalt den virkelige verden baseret på indsamlede data og tillader digitale simulationer at blive reflekteret i den virkelige verden for at opnå feedback, som derefter føres tilbage i den digitale verden for at forbedre nøjagtigheden.
The Courtyard, der på dansk kan oversættes til "gårdspladsen", er et centralt sted i byen, hvor forskere og vævere - altså indbyggere og besøgende - kan mødes. Vævere spiller nemlig en nøglerolle i at skabe værdi i Woven City bl.a. ved at benytte de produkter og tjenester, der er udviklet af forskerne, og give feedback.
Forskere kan fx benytte mobilitetsproduktet e-Palette til test som café, hvor der serveres kaffe og snacks til væverne, som kan give feedback til dens service.
Første fase af Woven City bliver officielt indviet og taget i brug til efteråret, hvor fremtidsbyens første indbyggere også vil flytte ind.
Læs mere her:
https://www.woven-city.global/

Kakezan Invention Hub, hvor produkter vil blive vist frem, og indbyggere og besøgende vil kunne dem og give feedback.

The Courtyard eller "gårdspladsen" er et centralt sted i byen, hvor forskere og vævere - altså indbyggere og besøgende - kan mødes.

I Woven City vil underjordiske logistikgader blive benyttet til automatiseret levering uafhængigt af vejret.

Tidligere adm. direktør og barnebarn til grundlæggeren af Toyota, Akio Toyoda, der i dag er bestyrelsesformand for Toyota Motor Corporation, har været dybt involveret i udviklingen af Woven City.